سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/22
6:12 عصر

تاریخ نگاری مهدی مهدوی کیا

بدست علی در دسته مهدی مهدوی کیا-

 

1- روی هم 30 ساله هستند. مهدی 16 ساله و‌هادی 14 ساله در زمین‌های اطراف سادات می‌درخشند. از استادیوم محلاتی تا زمین کوچک شهدای گمنام، مسیر خانه به ورزشگاه بانک ملی هم از میدان خراسان است تا خیابان فدائیان اسلام، گاهی با سواری و گاهی با اتوبوس‌های شرکت واحد طی می‌شود. در زمین بانک، مهدی و‌هادی سراغ آقارحیم (میرآخوندی) و علی دوستی می‌روند. برای رحیم و علی دوستی فرقی نمی‌کند مهدوی‌کیای بزرگ در کدام تیم بازی کند. وضعیت عجیبی شده است.‌ هادی در تیم نوجوانان است و گهگاه به جوانان می‌رود و مهدی همزمان در سه تیم نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بانک ملی بازی می‌کند. هفته‌ای سه روز در هفته و جالب‌تر آنکه در 16 سالگی آقای گل مسابقات فوتبال بزرگسالان تهران می‌شود.

 

 

2- ذخیره فرشاد

اسفند ماه سال 73 به پرسپولیس می‌آید. پسر 17 ساله می‌آید تا جا، پای فرشاد محروم بگذارد. فرشاد پیوس، او را می‌بیند و پیش‌بینی می‌کند که دوران بزرگی او شروع خواهد شد. در چند بازی، بازی می‌کند اما محرومیت فرشاد تمام می‌شود و به میدان برمی‌گردد. در خط حمله تیمی که فرشاد پیوس، علی دایی، رضا ترابیان، مرتضی کرمانی و... را دارد، جا برای درخشش او نیست، با این حال در 17 سالگی با پیراهن پرسپولیس گل می‌زند تا جوان‌ترین بازیکن گلزن تاریخ پرسپولیس لقب گیرد. در سال 74، با ادموند بزیک در خط حمله تیم ناکام المپیک 1996 آتلانتا ناموفق شد.

3- تیم ملی

سال 75، سال خوبی برای مهدی است. استانکو به دنبال انتقادات فراوان سیستم پرسپولیس را از1-3-6به 3-4-3 تغییر داده است. حالا در روزهایی که فرشاد پیوس و کرمانی از پرسپولیس رفته‌اند و علی دایی هم در میانه راه به تیم السد قطر می‌رود، مهدوی‌کیا مهاجم اول پرسپولیس می‌شود. آنقدر خوب کار می‌کند که مایلی‌کهن او را به تیم ملی دعوت می‌کند. روز 15 آذر 1375 در 19 سالگی اولین بازی ملی را برابر عراق انجام می‌دهد. ایران به عراق دو بر یک می‌بازد. در خط حمله تیم ملی هم خداداد جای مهدی را می‌گیرد، مهدی نیمکت‌نشین می‌شود اما راضی است. راضی از اینکه میدان برد دو بر شش برابر کره‌جنوبی را ولو به اندازه پنج، شش دقیقه تجربه کرده است. چه تجربه‌گرانی.

 

4- اعجاز مایلی

اواخر سال 75 نعیم سعداوی پیستون راست پرسپولیس به علت دوپینگ محروم می‌شود. جواد زرینچه، محمد تقوی، داوود محبوب و... هم زیاد سرحال نیستند. مایلی‌کهن، سرمربی تیم ملی معجزه می‌کند و او را در تیر ماه سال 76 به پیستون راست می‌برد. نقطه عطفی در زندگی ورزشی مهدی مهدوی‌کیا شکل گرفته است. سال 1376 سال رویاهای مهدی است. روز 22 شهریور در جریان برد چهار بر دو تیم ملی برابر چین در دالیان دو گل می‌زند. تیم ملی به جام‌جهانی 98 فرانسه صعود می‌کند. مهدی، جوان اول آسیا معرفی می‌شود. در پرسپولیس تبدیل به مرد اول تیم است و فرشاد پیوس که بعد از رفتن استانکو به پرسپولیس برگشته در روز 20 تیر که روز خداحافظی او است پیراهن 17 را بر تن مهدی می‌کند.

 

5- معافیت توسط رهبر

ایران در جام‌جهانی 1998 فرانسه حضوری قدرتمند دارد. روز 31 خرداد 77، بهترین روز زندگی مهدوی‌کیاست. برابر آمریکا گل می‌زند. ایران دو بر یک برنده می‌شود. بعد از جام‌جهانی، مرد اول فوتبال ایران است. پشنهاد های مختلف خارجی برای استخدام ستاره تیم ملی به صف می شوند اما او به دلیل خدمت سربازی نمی تواند ایران را ترک کند. اما رهبر معظم انقلاب ضمن ستایش بازی‌های خوبش به خاطر گلی که به آمریکا زد او را از خدمت سربازی معاف کرده و این عنوان در کارت معافیت او قید می‌شود. سال 77، مهدوی‌کیا به بوخوم آلمان می‌رود. سه گل برای بوخوم می‌زند. پنالتی‌زن اول بوخوم می‌شود. کلاوس تاوپ مولر عاشق بازی او است اما در سال 1378، او به تیم‌ هامبورگ می‌رود. سال خوب 77، قهرمانی در بازی‌های آسیایی را هم برایش به ارمغان می‌آورد.

6- پای بوسی

سال 1378 است. مهدی به شمال آلمان می‌رود و ستاره ‌هامبورگ می‌شود. شش سال عالی در ‌هامبورگ دارد اما در سال‌های آخر افت کرده است. فرانک پاگلزدورف، سرمربی‌ هامبورگ است در سال 78، مهدوی‌کیا، در دیدار دوستانه ایران و آمریکا در ورزشگاه رزبان پاسادنای آمریکا، یک‌بار دیگر دروازه حریف را می‌گشاید، او آنقدر خوب کار می‌کند که یکی از همبازیانش در‌ هامبورگ پای او را می‌بوسد.

7- دعوا با حلالی

سایه سنگین کم‌فروشی برای تیم‌ملی در سال‌های 79 و 80 روی سر مهدی سایه افکنده است. بعد از حذف تیم‌ملی در جام‌ ملت‌های 2000 اسماعیل حلالی می‌گوید مهدی برای تیم‌ملی مایه نگذاشته و از مصدومیت ترسیده است. مهدی از کوره در می‌رود و می‌گوید اگر تیم‌ملی فوتبال منصفانه انتخاب شود، حلالی جزو هزار نفر اول نیست! این حرف‌ها، نشان‌دهنده یک واقعیت است. مهدی برای تیم‌ملی سال 79، مثل سال 78، فعال نیست. در سال 80 او برای جبران مافات در تیم‌ملی، بیشتر فعالیت می‌کند. در بازی آخر تیم‌ملی فوتبال برابر ایرلند او بهترین بازی‌اش را در مقدماتی جام‌جهانی 2002 انجام می‌دهد اما کار تیم‌ملی تمام است. حیف.

 

8- بهترین پاسور

سال‌های 81 و 82 سال‌های اوج‌گیری مهدی مهدوی‌کیاست. او تبدیل به بهترین پاسور بوندس‌لیگا می‌شود. سال 1382 برای‌هامبورگ 15 پاس گل می‌دهد و در این عرصه بهترین می‌شود. AFC او را مرد سال فوتبال آسیا در سال 2003 انتخاب می‌کند. در تیم‌ملی فوتبال، روزهای بسیار خوبی دارد. ستاره تیمی است که به جام ملت‌های 2004 صعود می‌کند.

 

 

9- 9 پاس از 14 گل

سال 83، ایران در جام ملت‌های 2004 بی‌شک سوم می‌شد. ایران در این مسابقات 14 گل می‌زند. 9 گل از پاس‌های مهدوی‌کیا ثبت می‌شود. مهدوی‌کیا در نیمه دوم بازی دوستانه ایران و آلمان در مهرماه سال 1383 که با پیروزی دو بر صفر آلمان به پایان می‌رسد، بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی فوتبال را بر بازو می‌بندد.

10- روزهای پایانی

سال 84، سال‌های خوب رو به افول است. ایران درخرداد ماه سال 1384، بحرین را یک بر صفر شکست می‌دهد و به جام‌جهانی 2006 صعود می‌کند. این دومین صعود مهدوی‌کیا با تیم‌ملی به جام‌جهانی است. با این حال، در دو سال آخر حضور در‌هامبورگ حضورش زیاد درخشان نیست. پرونده حضورش در‌ هامبورگ بسته می‌شود.

 

- رکورد جام‌جهانی

سال 85، سال حضور دوم در جام‌جهانی است. او هر سه دیدار ایران در جام‌جهانی را در میدان است تا با شش حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی، رکورددار این عرصه در فوتبال ایران باشد. دایی با پنج حضور در میدان پشت‌سر او بوده است. دو گل ایران در جام‌جهانی 2006، با ارسال او به دست آمده است. بعد از خداحافظی علی دایی، مهدوی‌کیا به صورت رسمی کاپیتان اول تیم‌ملی است.

 

12- سندرم بزرگان

سندرم بزرگان گریبان مهدی را می‌گیرد. بعد از پنجعلی، جعفر مختاری‌فر، ناصر محمدخانی، محمد خاکپور، علی دایی، یحیی گل‌محمدی و... حالا نوبت مهدی مهدوی‌کیاست. مهدوی‌کیا در تابستان 1386 پنالتی از دست داد و ایران برابر کره‌جنوبی بازنده و از جام ملت‌های 2007 حذف شد. روزهای پایانی اعتبار و افتخار برای او در تیم‌ملی فرا رسیده است.

13- سربلند می‌ماند

مهدی مهدوی‌کیا در آبان 87 با بازوبند کاپیتانی به تیم‌ملی برمی‌گردد یک گل هم برابر کره‌شمالی برای تیم‌ملی می‌زند، با این حال علی دایی هنوز مایل به استفاده از او در تمام دیدارها نیست، دایی می‌رود، قطبی می‌آید، مهدوی‌کیا تا روز آخر کنار تیم‌ملی می‌ماند و با آن حذف می‌شود. می‌گوید خداحافظ، سربلند می‌ماند.

 

خیلی خیلی آ‍قا مهدی حیف بود.

می خواستم بدانم چند بازی ملی دازه(111)که این مرور زیبا را گذاشتم.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >